Migrarea, cum evităm problemele SEO pentru website. Toată lumea știe că o relansare a website-ului poate provoca uneori o scădere inițială a traficului organic.
Introducere
După multe săptămâni și luni de pregătire, sunteți gata de plecare. Ați făcut tot ceea ce trebuia să faceți. Vă asigurați că etapa de proiectare și dezvoltare web a fost parcursă perfect. Sunteți fericiți și mergeți mai departe.
Așadar, apăsați butonul de lansare, pentru că așa funcționează, nu? Vă așezați și vă felicitați colegii dvs. pentru relansarea cu succes a noului website…
…doar pentru a vedea că acel trafic organic s-a blocat.
Vă cuprinde frica, dar apoi vă dați seama că o relansare a website-ului poate provoca, uneori, o scădere inițială a traficului organic. Presupuneți că este ceva normal.
Însă, după câteva zile, săptămâni sau luni, traficul nu mai revine la normal și intrați în panică…
Aceasta este o realitate potențială pentru oricine relansează un website. În mijlocul entuziasmului legat de noul web design și a noilor servicii, nu toată lumea se gândește la consecințe.
Ce s-ar putea întâmpla dacă nu planificați eficient, în special din perspectiva de optimizare SEO.
Pentru a reduce la minimum orice potențial dezastru, există un proces pe care ar trebui să îl urmați. Astfel, vă asigurați că perioadele anterioare, din timpul și de după lansare trec bine. Vă îmbunătăți strategia SEO pe termen lung.
Ce înseamnă migrarea website-ului?
În mod surprinzător, Google nu este foarte specific cu privire la migrarea wesbite-urilor și la ce implică asta. Are două pagini: una pentru migrarea pe website cu modificări URL și una fără modificări URL.
Dar poate deveni mult mai detaliat și mai complex.
Să ne uităm la unele semnificații legate de migrarea website-ului și la ce poate implica asta:
- schimbați domenii și intenționați să vă mutați de la un domeniu la altul. De exemplu, în timpul unui re-branding;
- vreți să ajungeți în zona internațională și trebuie să schimbați TLD (Top Level Domain). De ex. de la .ro la recunoscutul global .com;
- doriți TLD-uri și sub-foldere geo-specifice, de ex. .com/uk, .com/fr, .com/ca;
- veți efectua modificări structurale. De ex. schimbarea legăturii interne, schimbarea ierarhiei website-ului;
- treceți de la HTTP la HTTPS;
- aveți de gând să schimbați CMS (content management system) sau platforma pe care sunteți în prezent;
- reproiectați complet un website;
- schimbați configurarea pentru mobil aplicând AMP (Accelerated Mobile Pages) sau PWA (Progressive Web Apps);
- treceți prin schimbări de conținut. De ex. adăugarea/eliminarea de pagini, introducerea de limbi noi, consolidarea paginilor.
Ce trebuie să conștientizați înainte de a începe migrarea
Migrarea este diferită, în funcție de ceea ce vă propuneți de la ea. Însă, există anumite lucruri de care trebuie să fiți conștienți chiar înainte de a vă atinge de website:
- elaborați-vă strategia. Trebuie să faceți acest lucru? De ce? Ce sperați să obțineți? Care sunt obiectivele?;
- cine va fi implicat în acest proiect legat de migrarea website-ului? Implicați-i cât mai devreme posibil, indiferent dacă vă place sau nu. Nu puteți să le faceți pe toate de unul singur. Asigurați-vă că discutați cu părțile interesate. Trebuie să înțeleagă cum îi pot afecta și cum pot contribui la reducerea perturbărilor. Cu cât vor fi implicați mai devreme, cu atât mai bine;
- obțineți consultări de la un profesionist SEO pentru a vă ajuta. O mare parte din sarcinile enumerate mai jos vor avea nevoie de cineva cu expertiză SEO. Prezența este necesară înainte, în timpul și după ce website-ul a fost relansat;
- obțineți consultanță despre UX și CRO pentru a vă ajuta. Trebuie să urmați și elementele importante ale UX. De exemplu, ce fel de impact vor avea anumite modificări de design asupra implicării utilizatorilor. Cum vor fi afectate ratele de conversie;
- aspectul nu este totul. În mijlocul entuziasmului de a construi ceva vizual uimitor, asigurați-vă că nu va ajunge la costuri de utilizare prea mari. Sigur, adăugați puțin stil, dar nu întreceți măsura;
- solicitați o testare. Toți factorii interesați ar trebui să vă ajute la testare atunci când efectuați migrarea. Acest lucru se aplică și în cazul în care website-ul este deja configurat și disponibil pentru testare;
- alocați timp pentru a remedia erorile de după lansare. Nu, nu vă puteți relaxa după ce ați terminat;
- migrarea website-ului nu este o soluție pentru penalizare. Dacă suferiți de penalizări algoritmice, acestea nu vor dispărea după ce efectuați migrarea. Problema va trebui rezolvată manual;
- nu efectuați niciodată migrarea website-ul în perioadele de vârf. Așadar, dacă pentru dvs. perioada Crăciunului este încărcată, migrarea website-ul este nerecomandată între octombrie și ianuarie.
Înainte de a vă reconstrui website-ul
- Răsfoiți toate adresele URL folosind instrumente precum Screaming Frog SEO Spider și Sitebulb:
a) compilați o listă cu toate adresele URL și adăugați performanța traficului. Vizite, rate de respingere, rate de ieșire, conversie, pentru a fi utilizate ca reper post-lansare;
b) eliminați orice conținut duplicat/de calitate scăzută prin redirecționări sau îmbunătățirea acestora;
c) verificați dacă există legături rupte;
d) verificați dacă există pagini stricate;
e) asigurați-vă că toate paginile relevante sunt accesibile motoarelor de căutare;
f) asigurați-vă că toate paginile sunt accesibile oamenilor (utilizatorii nevăzători, utilizatorii de dispozitive mobile, compatibilitatea browser-ului).
2. compilați lista noilor URL-uri;
3. planificați-vă noile structuri URL și ierarhia/arhitectura website-ului;
4. efectuați cercetarea de cuvinte cheie pentru fiecare pagină;
5. compilați o listă de cuvintele cheie de top și notați clasamentul acestora;
6. actualizați sau creați conținut nou pentru noile pagini și includeți cuvinte cheie relevante;
7. cartografiați redirecționările 301 de la URL-uri vechi la cele noi într-o foaie de calcul;
8. identificați și compilați o listă cu cele mai importante backlink-uri;
9. măsurați viteza paginii folosind instrumente precum GTmetrix și WebPageTest.org;
10. configurați noile profiluri de social media dacă efectuați un re-branding;
11. înregistrați și configurați noul domeniu în Google Search Console;
12. efectuați teste pentru a preveni experiențele neplăcute care se pot întâmpla pe un nou website;
13. planificați-vă campania de relansare. Ar trebui să se întâmple curând după lansare.
În timpul reproiectării
- blocați dezvolatarea website-ul cu etichetă meta noindex sau robots.txt. Preveniți probleme de duplicare pe Google;
- asigurați-vă că analizele web sunt implementate și testate pe toate paginile;
- publicați noile adrese URL și conținut pe website-ul în dezvoltare;
- adăugați/actualizați etichetele de titlu, descrierea meta și textele din noile pagini;
- adăugați Google Tag Manager;
- adăugați codurile de re-targeting și re-marketing necesare. De exemplu, Facebook, Pixels și Google Remarketing;
- configurați și verificați noul dvs. cont Google Search Console;
- eliminați sau actualizați legăturile interne care indică pagini rupte sau eliminate;
- actualizați-vă sitemap-urile XML și trimiteți-le pe Google Search Console;
- actualizați toate etichetele canonice și auto-canonizarea tuturor paginilor noi;
- actualizați toate link-urile interne;
- actualizați-vă robots.txt;
- creați o pagină 404 personalizată;
- răsfoiți website-ul și verificați dacă toate redirecționările 301 funcționează;
- adăugați schema pentru a crea oportunități bogate de fragmente;
- adăugați câmpuri Open Graph pentru mai multă experiență media bogată;
- cereți părților interesate relevante să vă ajute la testare;
- când vă apropiați de relansare, încercați să organizați testarea pentru o cantitate mică de trafic. Puteți utiliza focus grupuri pentru a rezolva problemele;
- asigurați-vă că website-ul este compatibil pe cele mai populare browsere și dispozitive mobile;
- asigurați-vă că website-ul este accesibil utilizatorilor cu deficiențe de vedere.
După relansare
- trimiteți o schimbare de adresă prin Google Search Console;
- trimiteți o nouă sitemap XML;
- actualizați toate bios-urile de socializare cu URL-uri noi;
- răsfoiți noul website și verificați dacă redirecționările funcționează, dacă toate legăturile interne și externe funcționează și remediați pagini 404;
- răsfoiți lista URL-urilor pe care le-ați extras inițial și verificați redirecționările acestora;
- adăugați adnotări pe Google Analytics. Asigurați-vă că știți când website-ul a fost relansat și care sunt modificările ulterioare;
- actualizați backlink-urile cu URL-uri noi, contactându-i pe cei care v-au legat;
- monitorizați continuu traficul web, implicarea și conversia, precum și viteza paginii;
- testați accesul de pe dispozitivele mobile al website-ului. Folosiți funcția de utilizare mobilă a Google Search Console;
- comparați acele valori de performanță față de vechiul website;
- luați legătura cu website-urile autorizate care au link-uri de la dvs. Cereți-le să actualizeze link-ul către noul website;
- monitorizați numărul de pagini indexate prin Google Search Console și utilizând website-ul: căutați pe Google;
- monitorizați-vă în timp clasamentele căutării;
- păstrați controlul asupra vechiului domeniu, doar în caz de probleme;
- organizați noi testări de utilizare a noului website;
- porniți campania de relansare.
Migrarea-alegerea dacă este necesară sau nu
Relansarea poate fi un lucru bun. Vă permite să oferiți cea mai bună experiență de utilizator publicului dvs. Reprezintă o șansă de a vă reîmprospăta marca și de a îmbunătăți relația cu clienții dvs.
Asta se întâmplă doar dacă o faceți dintr-un motiv corect, planificând eficient migrarea website-ului.
Planificați și executați relansarea cu succes. În acest mod aveți cele mai bune șanse de a rezolva problemele cât mai devreme. Astfel, procesul se va dovedi a fi unul lin. Nu vreți să treceți printr-o migrare cu bătăi de cap.